RPA fejlesztés – búcsú a favágástól?

Bár maga a technológia nem újdonság, a robotizált folyamat-automatizálásról (robotic process automation, röviden RPA) az utóbbi években lehet egyre többet hallani. De mi is pontosan az RPA fejlesztés, és miért van rá ekkora szükség? Nézzük meg részletesebben!

RPA fejlesztés, RPA development, RPA-Entwicklung

Az RPA-ról általában

Az RPA egy üzleti folyamat-automatizálási technológia, amely virtuális szoftverrobotokat, más néven botokat használ manuális, ismétlődő és időigényes feladatok elvégzésére.

A szoftverbot olyan számítógépes program, amelyet meghatározott műveletek végrehajtására terveztek. Egyszerű vagy összetett tevékenységek elvégzésére is alkalmasak lehetnek – a fejlettebb botok munkavégzést vagy felhasználói viselkedést is szimulálhatnak.

Az RPA jelentőségét mutatja, hogy piaca évente kétszámjegyű ütemben növekszik, a globális vállalati szoftverpiac egyik leggyorsabban növekvő szegmense.

Először is, milyen területen jelenthet segítséget az RPA fejlesztés?

Az RPA technológia többféle feladat automatizálására alkalmas, ilyenek többek között a

  • Manuális és ismétlődő feladatok: ilyenek lehetnek a több forrásból (pl. weboldalakról vagy Excelből) származó adatok kigyűjtése és a felhasználásukkal valamiféle új tartalom előállítása
  • Nagy volumenű feladatok: olyan lépések automatizálása, amelyeket időről időre végre kell hajtani, például adatmigrációk és jóváhagyási munkafolyamatok
  • Többféle rendszert érintő feladatok: ilyen az, amikor különböző alkalmazásokhoz, például webes alkalmazásokhoz, RPA megoldásokhoz, külső szoftverekhez és másokhoz hozzáférve lehet megoldani a feladatot

A fentiek közül legalább az első kettő az, amelyet közönségesen favágásnak nevezhetünk.

Melyek az RPA fő jellemzői?

  • Könnyű integráció: az RPA-eszközök könnyen integrálhatók a meglévő rendszerekbe, nagyobb fejlesztési munkát nem igényelnek
  • Skálázhatóság: az RPA-megoldások könnyen skálázhatók, így a vállalatok növekedésével párhuzamosan bővíthetők
  • Gyors megtérülés (ROI): az automatizált folyamatok bevezetése gyors megtérülést eredményezhet, mivel jelentős idő- és költségmegtakarítást biztosítanak
  • Folyamatos működés: az RPA-eszközök napi 24 órában, heti 7 napon át működnek, ami növeli a termelékenységet és a rendelkezésre állást


No de milyen előnyökkel jár az RPA-eszközök használata?

  • Hatékonyságnövelés: sok vállalat számára az ismétlődő, manuális folyamatok automatizálása jelentős időmegtakarítást és hatékonyságjavulást eredményezhet
  • Költségcsökkentés: az RPA bevezetése lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy csökkentsék a munkaerőre fordított költségeket
  • Kevesebb hiba: az emberi hibák kiküszöbölésével a folyamatok pontosabbak és megbízhatóbbak lesznek
  • Növekvő munkavállalói elégedettség: a munkatársak “favágás” helyett tényleges szellemi munkát igénylő feladatokra fordíthatják az idejüket
  • Versenyképesség növelése: az automatizált folyamatok révén a vállalatok gyorsabban reagálhatnak a piaci változásokra, ami versenyelőnyt biztosít számukra


A legfontosabb RPA-eszközök összehasonlítása

Nézzük meg, melyek a legfontosabb RPA-eszközök ma a piacon, és miben különböznek egymástól.

A Microsoft Power Automate komoly előnye, hogy nagyon könnyen használható (nem igényel programozói tudást), és egyszerűen integrálható más Microsoft termékekkel. Hátránya viszont épp fő előnyéből fakad: ez a korlátozottabb funkcionalitás, amely gondot jelenthet abban az esetben, ha komplex folyamatokat kell automatizálni.

Az Automation Anywhere nagyon rugalmasan használható, erős analitikai eszközöket tartalmaz, skálázható és biztonságos. Hátránya, hogy a komolyabb funkcionalitás magasabb költségekkel és bonyolultabb bevezetéssel jár.

Hozzá hasonlóan a UIPath is kiterjedt funkcionalitást és intuitív felhasználói felületet nyújt, ráadásul a közösségi támogatás is nagy előny a kevésbé tapasztalt felhasználók számára – ugyanakkor a bevezetése nehézkes lehet, és a licenszköltségek is magasabbak.

Az RPA és a DSS

A DSS-nél a legnépszerűbb RPA-eszközökkel dolgozunk: UIPath, Automation Anywhere, Microsoft Power Automate, BluePrism. Most két példán keresztül mutatjuk be, hogyan segítettünk ügyfeleinknek az RPA alkalmazásával.

Beérkező számlák kezelése

Ipari gyártó ügyfelünknél a beérkező számlák kezelése jelentett rengeteg manuális munkát az e területen dolgozó munkatársaknak. Egy munkatárs napi hat órát töltött ezzel a nem túl motiváló feladattal, és az emberi tényező miatt a hibák lehetősége sem volt kizárható.

Mi a Microsoft Power Automate és az Automation Anywhere alkalmazásával automatizáltuk ezt a folyamatot, ahol az RPA a következő feladatokat végzi el:

  • az e-mailen bejövő számlákból (ezek általában csatolmányok) kivonja a lényegi információkat (pl. a szállító megnevezése, címe, egyéb azonosítói, a számla dátuma, tárgya, összege, ÁFA-tartalma stb.)
  • ezeket az információkat strukturált formában feltölti az ERP-rendszerbe
  • minden feldolgozott 50. számla után automatikus értesítést küld az operátornak
  • sőt, automatikus hibajavító funkciója segítségével a kisebb hibákat, elírásokat (pl. cégnév, cím, azonosító elírása) is ki tudja küszöbölni

Az automatizált folyamatnak köszönhetően a beérkező számlák feldolgozása napi 6 óra helyett 30 percnyi munkával jár, ráadásul a munkaidő- és költségmegtakarítás mellett a hibalehetőségeket is gyakorlatilag kiküszöböltük.

Szoftvertesztelés

Nagy banki ügyfelünknél két komplex, egymással és további rendszerekkel is integrált rendszert fejlesztettünk, amelyek évente 4-8 alkalommal kapnak jelentősebb továbbfejlesztést, Minden élesítés előtt regressziós teszteket végzünk – ez a két rendszer esetében összesen több mint 400 ilyen regressziós tesztesetet jelent. Ezek futtatása manuális teszteléssel egyenként átlagosan 15 percig tart – az összes teszteset végigfuttatása így 80-100 munkaórát, tehát egy tesztelő számára 2-2,5 heti munkát jelent. Évi nyolc szoftverfrissítés esetén ez már 16-20 hét, ami komoly munkaidő-ráfordítást és így költséget jelent, valamint a fejlesztések éles üzembe kerülését is lassítja.

A UIPath használatával viszont sikerrel automatizálhatók ezek a tesztek, így akár egy éjszaka alatt, minimális munkaidő-ráfordítással lefuttathatók. Az esetleges felszínre kerülő hibák javítása rövid időn belül megkezdhető, az UAT (felhasználói) tesztre egy hibamentesebb fejlesztés kerül. Mindez komoly tesztelési költségmegtakarításként jelentkezik ügyfelünk oldalán.

A fentiekben láttuk, hogy az RPA jó megoldást kínál az ismétlődő, manuális munkafolyamatok automatizálására, akár töredékére csökkentve a munkaidő-ráfordítást és a kapcsolódó költségeket is. Talán azt is meggyőzően be tudtuk mutatni, hogy a DSS-nél megvan az ezzel kapcsolatos tudás és tapasztalat. RPA fejlesztéseinkról itt talál egy rövid összefoglalót.

Ha az Ön cégénél is felmerült már az igény a folyamatok automatizálására, miért ne beszélgessünk erről egy jó kávé mellett?