Több mint 20%-os költségcsökkentés a szoftvertesztelésben: sikersztori német ügyfelünkkel

Legyen jó, olcsó és gyors – és a háromból kettőt lehet választani. Ismerős? Általában lehetetlen feladat, de – legalábbis a szoftvertesztelés területén – nekünk sikerült.

Sok IT-vezető kerül ma hasonló helyzetbe: költségeket kell csökkentenie, miközben a fejlesztések mennek tovább. Mindannyian ismerjük a klasszikus megoldásokat: oldjuk meg valahogy kevesebb emberrel, keressünk olcsóbb szállítókat, vagy például változtassunk a junior-senior arányon. De van más út is.

költségcsökkentés a szoftvertesztelésben

Egyet legalábbis biztosan sikerült találnunk. Egy németországi ügyfelünkkel olyan modellben kezdtünk el dolgozni, ahol az új modell több, mint 20% költségmegtakarítást eredményezett számára. Mindezt úgy, hogy maga a megoldás egyébként inkább nevezhető win-win szituációnak az ügyfélnek és nekünk is, még akkor is, ha ez számunkra némi kompromisszummal és többletfeladattal is járt.

A kihívás…

De kezdjük az elejéről, mi is volt a kiinduló állapot:

  • németországi ügyfelünk számára folyamatosan 8-10 tesztelő szakembert biztosítottunk külsős erőforrásként
  • a fejlesztések alapvetően rugalmas rendelkezésre állást vártak el a teszteléstől, a rendszerek komplexitása pedig megkívánta, hogy mindig a rendszereket már jól ismerő tesztelők dolgozzanak a feladatokon
  • ennek a helyzetnek a klasszikus megoldása a tesztelő csapat folyamatos megrendelése, lekötése volt, mellyel tökéletesen ki lehetett elégíteni a projektek igényeit

Viszont folyamatos kihívást jelentett az ügyfélnek, hogy minden tesztelő folyamatosan 100 százalékosan le legyen terhelve ebben a modellben. Érkezett is egy költségcsökkentési elvárás a tesztelési feladatokhoz kapcsolódóan, amit természetesen úgy kellett megoldanunk, hogy az ne menjen a tesztelési minőség rovására! 

…és ahogy megoldottuk

Amikor ez az igény felmerült, igyekeztünk az ügyféllel közösen értelmezni a helyzetet és megtalálni a megfelelő megoldást. Nyilván ez jó pár szakmai és üzleti egyeztetési kört jelentett, hiszen egy olyan modellt kellett kidolgoznunk, amilyenben előtte sem az ügyfél, sem pedig mi nem dolgoztunk még. Az új rugalmas modellben egy olyan erőforrás-poolt biztosítunk, amellyel az igényekre rugalmasan reagálva tudunk allokálni erőforrásokat.

Az alábbiak szerint dolgozunk együtt:

  • Az ügyfél előre egy tervet készít a várható release-ekről és azok várható erőforrásigényeiről. Így mi is több hónappal előre látjuk az igényeket, hogy megfelelően tudjunk tervezni a kapacitásokkal.
  • Dinamikusan, csak akkor biztosítunk szakembereket, amikor az adott fejlesztési release-ek azt megkövetelik, a maradék időszakban mi rendelkezünk ezekkel a kapacitásokkal.
  • A release-ek persze menet közben változhatnak, ezekhez a lehető legnagyobb mértékben próbálunk igazodni.
  • A megfelelő tervezés lehetővé teszi számunkra, hogy úgy tudjuk lekötni az egyéb projektjeinken a tesztelőket, hogy majd a megfelelő pontokon újra rendelkezésre állhassanak az ügyfél részére.

És milyenek az első tapasztalataink?

Először is, mit nyert mindezzel az ügyfél?

  • Több, mint 20% megtakarítás egy év alatt
  • Tesztelési kapacitás pontosan akkor, amikor szüksége van rá
  • Nincs kihasználatlan munkaidő vagy felesleges költség
  • Rugalmasság a tesztelési igények tervezésében
  • Közösen menedzseljük a csapatot úgy, hogy a meglevő rendszerismeret és tudás a leginkább megmaradjon a projekteken

Összességében számunkra is több tervezést, menedzselést és valamivel kisebb hatékonyságot eredményez az erőforrásoknak ez a fajta lekötése, viszont a másik oldalon komoly eredménynek érezzük, hogy egy ilyen helyzetre megfelelő, mindkét fél számára működőképes megoldást találtunk, amely tovább erősítette a kapcsolatot és már egy ideje hatékonyan működik.


Ha az Ön cégénél is felmerült már hasonló probléma, beszéljünk róla