Az 5 legfontosabb informatikai kihívás a telekommunikációs szektorban

Az információtechnológia robbanásszerű fejlődése az elmúlt két évtizedben radikálisan átformálta a telekommunikációs iparágat. A távközlés már régóta messze nem (csak) a telefonálásról szól – az okostelefonok és az internet elterjedésével az emberek nap mint nap közvetlen kapcsolatban vannak egymással, az eszközeikkel és a világhálóval.

A telekommunikációs vállalatoknak a technológiai fejlődés és az ügyféligények által diktált gyors ütemű változásokkal kell lépést tartaniuk, hogy versenyképesek maradjanak és szolgáltatásaikat folyamatosan javítsák.

Nézzük meg, mi a szektor előtt álló öt legfontosabb informatikai kihívás!

Az 5 legfontosabb informatikai kihívás a telekommunikációs szektorban

Mi az 5 legfontosabb informatikai kihívás a telekommunikációs szektorban?

Digitalizáció: az ügyfélélmény a középpontban

Ma az ügyfél (akár lakossági, akár kisvállalkozói, akár vállalati) számára elsődleges szempont, hogy az ügyintézés (legyen az akár szerződéskötés, készülékcsere, tarifaváltás vagy más egyéb) minél gyorsabb és egyszerűbb legyen – hiszen senki sem tölt el szívesen akár órákat egy kirendeltségben. Így az elektronikus eszközök alkalmazása az ügyfélszerzés, állománybővítés területén máris versenyelőnyt jelenthet a szolgáltató számára.

Folyamatos trend az ügyfélkapcsolatok digitális térbe irányítása. Komoly ügyfélélmény-javulást és egyben költségcsökkentést jelenthetnek a megfelelően kialakított ügyfélportálok és mobil applikációk, amelyek segítségével az ügyfél a számára legalkalmasabb időben és helyen intézheti telekommunikációval kapcsolatos ügyeit – az időigényes személyes ügyintézés helyett.

Szintén komoly költségcsökkentéssel jár a papíralapú ügyfélkommunikáció kiváltása elektronikus eszközökkel, hiszen a papír-, a nyomtatási és a postaköltség mind megtakarítható.

Compliance: megfelelni a szigorú szabályoknak

A törvényi megfelelés egyik sarkalatos pontja a telekommunikációs szektor számára is a személyes adatok védelme, amely, a GDPR-rendeletnek köszönhetően, legkésőbb 2018 óta kiemelt prioritás.

Mivel a távközlési szolgáltatók nagy mennyiségű személyes adatot tárolnak és kezelnek (gondoljunk csak a többszázezres, akár többmilliós ügyféladatbázisokra!), önmagában a GDPR-megfelelés fenntartása is komoly informatikai feladatokkal jár. Ezen belül a személyes adatok GDPR-konform nyilvántartását, valamint a személyes adatok fejlesztői és tesztkörnyezetben való megfelelő anonimizálását érdemes kiemelni.

Informatikai modernizáció: elavult rendszerek és technológiák – valós kockázatok

Technológiaintenzív iparág lévén, a távközlés néhány évtizeddel ezelőtt élen járt az informatikai eszközök bevezetése terén. Ez azonban azzal is jár, hogy sok szolgáltatónál még régi, jól bevált, ugyanakkor a kor követelményeivel egyre kevésbé lépést tartó rendszerek működnek. Ilyenek lehetnek például a számlázási, a CRM- vagy éppen a hálózatüzemeltetést támogató rendszerek.

Gyakran előfordul, hogy az ügyfelek által használt, tetszetős és modern felhasználói felület mögött egy több évtizedes technológia tárolja és kezeli az adatokat – ezek összeillesztése egyre nagyobb nehézségekkel jár, és az elavult technológia lassúsága negatívan hat a frontend rendszerre és így az ügyfélélményre is.

Az elavult rendszerek egyre nehezebben skálázhatók, és teljesítményük (gyorsaságuk és megbízhatóságuk) is elmarad a mai elvárásoktól.

Ráadásul ezekhez a technológiákhoz egyre kevesebb szakember ért: lassan nyugdíjba vonul az a szakértői gárda, amelyre e rendszerek működtetésében, továbbfejlesztésében számítani lehetne. Ezeket a rendszereket már nem is tanítják az egyetemeken, így szakember-utánpótlás sincs.

Végül, a régi (elavult) technológia használata sok esetben IT-biztonsági kockázatokkal (támadások, adatlopás) is járhat.

Egyre több ügyféladat: kihívás és lehetőség

A telekommunikációs cégek egyre több ügyféladatot tárolnak – ezt nemcsak az ügyfélszám növekedése fűti, hanem gyakran az is, hogy egy-egy ügyfélről egyre több adat áll rendelkezésre.

Ezt a hatalmas mennyiségű adatot megfelelő minőségben (és duplikációktól mentesen) kell rögzíteni, tárolni, az adatvédelmi előírásoknak megfelelően kezelni, valamint a házon belüli felhasználók széles köre számára könnyen használható eszközök segítségével elemezni – ezek szintén újabb informatikai feladatokat rónak a szolgáltatókra.

Azonnali IT-munkaerő-igény: gyorsan, jól és költséghatékonyan – lehetséges?

A fenti kihívások mindegyike indukálhat hirtelen megnövekedett IT-munkaerő-szükségletet. Ha gyors egyedi fejlesztésre van szükség például a versenytársak lépésére adott gyors válasz céljából, és így több, a szektorban tapasztalt, és a megfelelő technológiai tudással felvértezett szakemberre van szükség, a hagyományos belső toborzási folyamat gyakran nem tud lépést tartani az igényekkel. Ilyenkor külső, a távközlési szektorban komoly tapasztalattal rendelkező szakértői erőforrások bevonása tűnik az egyedül üdvözítő megoldásnak.

A DSS a telekommunikációs szektorban: több évtizednyi tapasztalat

Mi a DSS-nél beszélünk “telcoul”: a DSS megalakulása után, 1998-ban a legelső ügyfelünk éppen a hazai telekommunikáció zászlóshajója, a Matáv (ma: Magyar Telekom) volt, és azóta is a Magyarországon működő legnagyobb távközlési cégekkel dolgoztunk és dolgozunk együtt.

Ennek a több évtizedes közös munkának köszönhetően mély szektorspecifikus üzleti ismeretekkel rendelkezünk, jól ismerjük a távközlésben használatos tipikus folyamatokat és rendszereket.

A fent részletezett kihívások megoldásában szerzett tapasztalatainkat röviden az alábbiakban lehetne összegezni:

  • Egyedi szoftverfejlesztés: egyedi, telekommunikációs folyamatokra szabott megoldásokat szállítunk. Készítettünk például Magyarország piacvezető telekommunikációs szolgáltatója részére adatbányászattal megtámogatott megoldást a hálózati eszközök meghibásodásának előrejelzésére, amellyel csökkenteni lehetett a nem várt meghibásodásokat és így növelni az ügyfél-elégedettséget. Fejlesztettünk ügyfélportált a VIP ügyfelek kényelmesebb kiszolgálására, valamint egy egységes, automatikusan frissülő üzleti adatbankot külső és belső adatbázisok felhasználásával, amelynek célja az értékesítési, marketing és szegmentációs folyamatok támogatása volt. Jellemzően Java, .NET, Angular stb. technológiákat használunk.
  • IT-erőforrás-biztosítás: jellemzően fejlesztőket és tesztelőket (egyes szakértőket vagy akár egész csapatokat) biztosítunk ügyfeleink igényei szerint. Minden esetben a szükséges kompetenciáknak megfelelő kollégákkal egészítjük ki hatékonyan az ügyfél projektcsapatait.
  • Szoftvertesztelés: komoly tapasztalatunk van szinte valamennyi, a szektorban használatos rendszer (ügyfélportálok, mobil applikációk, webshopok stb.) manuális és automatizált tesztelésében.
  • Adattárház és BI fejlesztés: több alkalommal vettünk rész Oracle alapú telekommunikációs adattárházak, adatpiacok, vagy kapcsolódó ETL eljárások fejlesztésében, tipikus telekommunikációs jelentéskezelő rendszerek, dashboard megoldások kialakításában.
  • Adatminőség-biztosításAz ügyféladatok minősége javításával, a duplikátumok megszüntetésével segíteni tudtuk például a duplikáltan kiküldött számlalevelek számának csökkentését, az értékesítési és marketing-folyamatok hatékonyabbá tételét, valamint különféle belső rendszerek (pl. számlázási, CRM-rendszer) adatminőségének helyreállítását és folyamatos fenntartását.
  • Adatvédelmi megoldások: két, a GDPR-megfelelést biztosító megoldásunk közül adat-anonimizáló szoftverünk, a DSS Data Anonym bevezetését készítjük elő egy vezető telekommunikációs szolgáltatónál – a Data Anonym lehetővé teszi a teszt- és fejlesztői környezetekben megfelelően anonimizált adatok használatát.

Az Ön cége is hasonló kihívásokkal küzd? Miért ne beszélgessünk ezekről egy jó kávé mellett?