Az 5 legfontosabb informatikai kihívás a biztosítói szektorban

A technológia szédületes iramban fejlődik, és ez alól a biztosítói szektor sem kivétel. A biztosítók sok szempontból úttörő szerepet játszottak a digitális eszközök bevezetése és használata terén. Ezzel együtt, éppen a technológia gyors fejlődése miatt napjainkban is számos informatikai kihívással kell szembenézniük – ezek közül emeltük ki az öt legfontosabbat.

informatikai kihívások a biztosítói szektorban

Mi az 5 legfontosabb informatikai kihívás a biztosítói szektorban?

Compliance: megfelelni a szigorú szabályoknak

A pénzügyi-biztosítói szektor az egyik legjobban szabályozott szektor a világon. A szektor egészére vonatkozó, szigorú, és gyakran változó felügyeleti előírások betartása gyakran komoly informatikai kihívásokkal is jár, hiszen minden egyes változást a biztosítónál használt informatikai rendszereknek is le kell követniük – ez újabb fejlesztési feladatokat hoz magával.

A pénzügyi felügyeleti előírások mellé, a GDPR-rendeletnek köszönhetően, 2018-tól felsorakozott a hasonlóan rigorózus adatvédelmi szabályozás. Mivel a biztosítók nagy mennyiségű személyes adatot tárolnak és kezelnek (gondoljunk csak a többszázezres, akár többmilliós ügyféladatbázisokra!), önmagában a GDPR-megfelelés fenntartása is komoly informatikai feladatokkal jár.

Digitalizáció: eszköz az ügyfélszerzésben és -megtartásban

Ma az ügyfél számára elsődleges szempont, hogy a biztosításkötési folyamat minél gyorsabb és egyszerűbb legyen – nem szívesen enged be egy üzletkötőt az otthonába, és még kevésbé szívesen tölt el órákat egy kirendeltségen. Így az elektronikus eszközök alkalmazása az ügyfélszerzés, állománybővítés területén máris versenyelőnyt jelenthet egy biztosító számára.

Komoly ügyfélélmény-javulást és egyben költségcsökkentést eredményezhet az önkiszolgáló, ún. self-care vagy self-service portálok bevezetése, ahol az ügyfél a számára legalkalmasabb időben, otthonról köthet és módosíthat biztosítást vagy jelentheti be kárigényét – az időigényes, sok egyeztetést kívánó személyes ügyintézés helyett.

Szintén komoly költségcsökkentéssel jár a papíralapú ügyfélkommunikáció kiváltása elektronikus eszközökkel, hiszen a papír-, a nyomtatási és a postaköltség mind megtakarítható.

Informatikai modernizáció: elavult rendszerek és technológiák – valós kockázatok

Néhány évtizeddel ezelőtt a pénzügyi, ezen belül is a biztosítói szektor úttörő szerepet töltött be az informatikai eszközök bevezetése terén. Ez azonban azzal járt, hogy sok biztosítónál még régi, jól bevált, ugyanakkor a kor követelményeivel egyre kevésbé lépést tartó rendszerek működnek – mind a hardverek, mind a szoftverek tekintetében. Gyakran előfordul, hogy az ügyfelek által használt, tetszetős és modern felhasználói felület mögött egy több évtizedes technológia tárolja és kezeli az adatokat – ezek összeillesztése egyre nagyobb nehézségekkel jár, és az elavult technológia lassúsága negatívan hat a frontend rendszerre és így az ügyfélélményre is.

Ilyen technológia az AS400, a DB2, a COBOL, a Visual Basic, a COM+… és a hozzájuk tartozó, évek óta nem támogatott operációs rendszerek, mint a Windows XP, 2000, 7. Ezek pedig nem futtathatók a mai modern hardvereken, vagy csak kerülő, korlátozott és jellemzően a gyártó által már nem is támogatott megoldásokkal.

Ráadásul ezekhez a technológiákhoz egyre kevesebb szakember ért: lassan nyugdíjba vonul az a szakértői gárda, amelyre e rendszerek működtetésében, továbbfejlesztésében számítani lehetne. Ezeket a rendszereket már nem is tanítják az egyetemeken, így szakember-utánpótlás sincs.

Végül, a régi (elavult) technológia használata sok esetben IT-biztonsági kockázatokkal is jár.

Egyre több ügyféladat: kihívás és lehetőség

A biztosítók egyre több ügyféladatot tárolnak – ezt nemcsak az ügyfélszám növekedése fűti, hanem gyakran az is, hogy egy-egy ügyfélről egyre több adat áll rendelkezésre.

Ezt a hatalmas mennyiségű adatot megfelelő minőségben (és duplikációktól mentesen) kell rögzíteni és tárolni, az adatvédelmi előírásoknak megfelelően kezelni, valamint a házon belüli felhasználók széles köre számára könnyen használható eszközök segítségével elemezni – ezek szintén újabb informatikai feladatokat rónak a biztosítókra.

Gyakori kihívás az úgynevezett Központi Ügyféltörzs (KÜT) létrehozása: ez több, egymástól független helyen tárolt ügyféladatbázis egyesítését jelenti, amely lehetővé teszi az ügyféladatok egységes tárolását, kezelését és így az egységes ügyfélkommunikációt is. Egy ilyen projekt is komoly adattisztítási, adatnormalizálási, és duplikáció-mentesítési feladatokkal jár, amely szintén nem triviális informatikai kihívás.

Hullámzó IT-munkaerő-igény: gyorsan, jól és költséghatékonyan – lehetséges?

A fenti kihívások mindegyike indukálhat hirtelen megnövekedett IT-munkaerő-szükségletet. Ha gyors egyedi fejlesztésre van szükség például egy új szabályozás határidős bevezetése miatt, akkor a hagyományos toborzási folyamat gyakran nem tud lépést tartani az igényekkel. Ilyenkor külső, a biztosítói szektorban komoly tapasztalattal rendelkező szakértői erőforrások bevonása tűnik az egyedül üdvözítő megoldásnak.

A DSS a biztosítói szektorban: több évtizednyi tapasztalat

Mi a DSS-nél beszélünk “biztosítóul”, hiszen a hazai Top 10 biztosító közül nyolccal dolgoztunk, dolgozunk. Évtizedes biztosítói tapasztalatunknak köszönhetően mély szektorspecifikus üzleti ismeretekkel rendelkezünk, jól ismerjük a tipikus biztosítói folyamatokat (pl. tarifálás, jutalékkalkuláció, portálok) és rendszereket (pl. ügyfélportálok, szerződéskezelő rendszerek, jelentéskészítő rendszerek) is.

A fent részletezett kihívások megoldásában szerzett tapasztalatainkat röviden az alábbiakban lehetne összegezni:

  • Egyedi szoftverfejlesztés: számos egyedi megoldást fejlesztettünk már biztosítóknak, ideértve például a klasszikus ügyfélportálokat, önkiszolgáló portál megoldásokat, biztosítós tarifáló és jutalék-kalkuláló megoldásokat, vagy nyújtottunk segítséget technológiai upgrade-ek megvalósításában.
  • IT-erőforrás-biztosítás: számos biztosítónak adunk kisebb-nagyobb informatikai csapatokat, amelyekkel segítjük a projektjeik megvalósítását, jellemzően fejlesztői, tesztelői, rendszerszervezői kapacitásokkal.
  • Szoftvertesztelés: komoly tapasztalatunk van szinte valamennyi tipikus biztosítói rendszer tesztelésében.
  • Adatmigráció: számos esetben segítettünk már biztosítóknak, amikor élet vagy nem-élet portfólió-kezelő rendszert (vagy más specifikus rendszert) vezettek be vagy cseréltek le, és szükség volt az adatok migrálására az új rendszerbe.
  • Adattisztítás: a biztosítói szektorban kulcsfontosságú az ügyféladatok minősége a sikeres működéshez. Adatminőség-biztosítási megoldásunk segítségével sokmilliós biztosítós ügyféltörzseket tisztítottunk és duplikátum-mentesítettünk automatikusan.
  • Adatvédelmi megoldások: a GDPR elvárásaira reagálva két megoldást is kifejlesztettünk, amelyeket számos biztosító társaságnál bevezettünk. A DSS Data Anonym lehetővé teszi megfelelően anonimizált adatok használatát a biztosítói rendszerekben, míg a GDPRoofed segítségével a rendelet nyilvántartási feladatait tudják biztosító ügyfeleink hatékonyan ellátni.

Az Ön cége is hasonló kihívásokkal küzd? Miért ne beszélgessünk ezekről egy jó kávé mellett? 

Legfontosabb biztosítói referenciáinkról itt talál egy rövid ismertetőt.